Boetebedragen vanaf 2022

In 2022 zijn alle boetebedragen gelijk gebleven, met uitzondering van de boete voor het vissen met levend aas: die is verhoogd met 10 euro.
In 2021 waren al een groot aantal boetes verhoogd door het OM.

Boetebedragen vanaf 2022

Boetes (of bekeuringen) zorgen vaak voor veel ophef en discussie en het is eigenlijk altijd zonde van je zuurverdiende geld. Ook aan de waterkant worden de regels nog wel eens overtreden en dat leidt dan ook regelmatig tot een wrange bijsmaak na een lekker dagje vissen. Wij adviseren je dan ook om je netjes aan de geldende regels te houden, maar mocht je toch in overtreding zijn dan hebben we hieronder de meest uitgeschreven boetes en de bedragen voor je op een rij gezet.

Veel voorkomende boetes voor het vissen zijn:
•Boete vissen zonder vispas (met 1 of 2 hengels) = € 150,-
•Vissen met meer dan twee hengels = € 330,-
•Niet op 1e vordering tonen schriftelijke toestemming = € 100,-
•Voorhanden hebben van 1 of 2 hengels terwijl men niet bevoegd is om in dat water te vissen = € 100,-
•Zich bevinden op verboden terrein (art. 461 WvSr) = € 100,-
•Boete levend aas = € 410 euro,- (was € 400,-)

Belangrijk om te weten:
Let op: in veel vergunningen staat een tekst zoals deze: “U dient zich aan deze en eerder vermelde voorwaarden te houden en tevens aan de regels die vermeld zijn in de Visserijwet. Overtreding van de Visserijwet en/of verenigingsvergunning maakt de vispas ongeldig.” Veel vissers beseffen dit niet, maar dat betekent dus dat je in zo’n geval een bekeuring krijgt voor het vissen zonder vispas (€ 150,-), je schriftelijke toestemming vervalt namelijk. Mag je bijvoorbeeld ergens niet met een voerboot vissen, maar doe je dat toch? Dan weet je wat je te wachten staat.

Voor een kort overzicht van de meest voorkomende boetes klikt u HIER

Wilt u meer weten kijkt u dan op de pagina van Sportvisserij Nederland over: Overtredingen, feitcodes en boetebedragen