Karperwedstrijd 2 juli 2016

Zondag, 10 juli 2016

Vorig jaar is als test door een aantal vissers onderling een wedstrijd georganiseerd om te kijken of het mogelijk is een echte karper wedstrijd te organiseren op de Tangkoel. Aangezien dat goed gelukt is werd dit jaar de wedstrijd ter herhaling aangeboden en hierbij de jeugd ook benaderd als alternatief voor de jeugdwedstrijd.

Op Zaterdag 2 juli 2016 was het dan zo ver. Tegen inschrijving van € 5,00 per persoon, welke volledig als prijzen werd uitgekeerd hebben 11 deelnemers zich aangemeld voor de uitdaging.

Om 05.30u werd er verzameld aan de vijver waarbij de bedoeling was om te starten met loten. Door gebruik te maken van een dubbel loting systeem wordt de loting zo eerlijk mogelijk gehouden.
Na de loting hielpen de deelnemers elkaar om de materialen op de juiste locatie te krijgen waardoor het mogelijk was om het startsignaal daadwerkelijk te laten klinken om 06.15u.
De wedstrijd was begonnen.

Net als vorig jaar viel meteen de vijver helemaal stil, geen beweging. Alle vissen leken rond te zwemmen met een looddetector, want er was nog geen lijnzwemmer te ontdekken. Laat staan een echte beet.

Doch om 07.00u was het zo ver, de eerste schreeuw over het water onder begeleiding va het geluid van een jankende beetmelder. Iemand had vis.
Aangezien de wedstrijd commissie ook zelf deed wegen liepen zij gehaast naar de dame die de eerste vis aan de haak had geslagen.
Na een korte drill was de eerste vangst was een feit. Anja Thijssen met een karper van 3.5kg.

08.00u gebeurde iets waar niemand op hoopt. Tijdens een stevige drill en de spanning van de wedstrijd verliest Carlo Thijssen een stevige dame tijdens de drill.
Ondanks de dikke lijn, stevig materiaal en goede voorbereiding laat hij hiermee zien dat de vissen op de Tangkoel toch wel wat meer vergen dat wat de meeste denken.
00/35 hoofdlijn knapt gewoon af. Waarbij je dan mag denken dat de vis ook zeker in de hogere gewichten van de vijver valt. Voor Carlo een teleurstelling, voor anderen een bewijs dat wij een mooi bestand aan karper hebben.

Om 08.30u wederom een run. Nu Huub van Susteren met een karper van 2.5kg.

Ineens om 09.03u een hele goede run, een hengel krom, een van de jeugdleden staat helemaal in zijn hengel gebogen. Dit kon wel eens een grote vis zijn. Edinyo Davans staat onder begeleiding van zijn vader met een schepnet een vis te drillen.
Na een goed gevecht komt deze vis aan de kant. 5.1kg weegt deze dame. Dat is een van de grotere van onze vijver. Hiermee staat Edinyo meteen op de eerste plaats.

Na deze vangst blijft het bijna 3 uur lang stil. We hebben om 12.00u nog een uur te gaan. Alfons Hauser zit als een volleerd wedstrijd visser op zijn kist en tijdens een praatje blijkt dat hij heel zwaar met de vaste stok zit te vissen. Dikke lijnen, want er zal maar eens een karper bijten. Groot aas, echt gericht op de dikke dames. Maar meneer vangt alleen maar voorns, wel 9 stuks. Nou, dat is wel bijzonder.

12.00u, we hebben een run, Huub met een vis van 1.2kg. Hij is goed en wel terug gezet, gaat bij Sven Brans de pieper af.
Ook hij doet ineens mee voor het podium met een vis van 3 kg. De tussenstand laat nu 4 personen met vis zien, waarbij Edinyo op de eerste plaats staat.

12.35u gaat bij Anja nogmaals de pieper af. En met een vangst van 2.1kg staat ze weer op de eerste plaats.
Nou, dan mogen we alsnog spreken van een spannende finale in het laatste uur.

Eindstand:

1e Anja Thijssen – 5.6kg – een tegoedbon ad € 20,00 te besteden bij de Fishinn in Venlo
2e Edinyo Davans – 5.1kg – een tegoedbond ad € 15,00 te besteden bij de Fishinn in Venlo
3e Huub van Susteren – 3.7kg – een tegoedbond ad € 10,00 te besteden bij de Fishinn in Venlo
Vangst van de dag gaat naar Alfons Hauser, want wie trekt er nu 9 voorns uit tijden een karperwedstrijd?
Hiervoor ontving Alfons een nieuwe soort pop-ups. Misschien een reden om ook eens het statisch vissen een kans te geven.

Eervolle vermelding voor Sven Brans, net buiten de prijzen met een vis van 3.0kg. Toch een knappe prestatie op een moeilijke dag als deze.

Overige deelnemers:
Theo van den Boomen
Petra van den Boomen
Carlo Thijssen
Richard Davans
Wouter Peters
Gian Nielissen

Alle deelnemers worden bedankt voor het onderling samenwerken en daarmee zorgdragen voor een geslaagde dag. Alle deelnemers kregen als aandenken een “Magic Towel”, voor de een handig om de tranen te drogen, voor de ander een doekje om tijdens het vissen even de handen te drogen. Hierdoor is besloten om volgend jaar weer bij de vereniging een wedstrijd aan te vragen met gelijke strekking. Een aantal kleine wijzigingen zullen daarbij worden doorgevoerd, maar daarover volgend jaar meer.

Teven willen wij het bestuur van HSV Gemeente Venlo bedanken voor het beschikbaar stellen van het viswater en het onderhoud welke ervoor zorgt dat er daadwerkelijk een mogelijkheid tot het houden van dergelijke wedstrijden kan plaatsvinden.

Om alle foto's van deze dag te bekijken ga naar de Home-pagina, naar de Fotoalbums of klik hier

Met vriendelijke groet,
De wedstrijd commissie.